Vlaamse topauteur bezoekt het Libanon

Lize Spit, bekend van succesvolle romans ‘Het smelt’ en ‘Ik ben er niet’, schreef in 2023 Het Boekenweekgeschenk.
Dit geschenk heeft een open einde. Dat inspireerde onze sectie Nederlands de leerlingen uit te dagen tot een schrijfwedstrijd.
Ruim tweehonderd leerlingen hebben deze handschoen opgepakt. Ze hebben ons verrast met originele wendingen, bijzondere invalshoeken, krachtige beelden en prachtige formuleringen. De eerste Libanon Verhalenwedstrijd zag het licht.
Lize Spit werd afgelopen week in een bomvolle aula geïnterviewd over haar schrijverschap, haar inspiratie en haar toekomstplannen. Ook hebben we de winnaars van de schrijfwedstrijd bekend gemaakt: Paula Ton uit V3A won in de categorie klas 3-4 en Duco Schrijvers uit V5A in de categorie klas 5-6. Wat mooi om te zien dat we zo veel talent in huis hebben.
Wat de sectie Nederlands betreft is een nieuwe traditie geboren!

Eén van de winnaars van de schrijfwedstrijd, Paula Ton, vergezeld door vriendinnen  en Lize Spit.

Schrijversdag 2024

Schrijversdag(en) op het Libanon weer een groot succes!

Ook dit jaar bezochten Nederlandse jeugdboekenauteurs alle klassen van de onderbouw van onze school. Alle leerlingen waren goed voorbereid. Ze lazen samen met hun docent de boeken van de bezoekende auteurs en bereidden het bezoek met speciale opdrachten voor.

Onze school hecht zeer veel waarde aan deze bezoeken, het is een onderdeel van een stimulerend leesbeleid. De gesprekken tussen de auteurs en de leerlingen zijn inspirerend, nieuwsgierig- makend en motiveren de leerlingen om nog meer van deze auteurs te lezen.

Deze bezoeken zijn mede mogelijk door een bijdrage van de SOLL (Stichting Ondersteuning Libanon Lyceum).

Voor de bovenbouw staat binnenkort een bezoek gepland door Lize Spit, schrijfster van het Boekenweekgeschenk 2024. Op basis van dit boek, schreven de docenten bovenbouw van de sectie Nederlands een schrijfwedstrijd uit onder leerlingen. De winnende verhalen worden op de dag van het bezoek, 10 april, bekendgemaakt.

Anna Woltz

Mel Wallis de Vries

Rotterdams Stadsdictee

Spannend! Op dinsdagavond 5 maart hebben Joud Hasson uit MH1A en Bisan Alhassan uit HV1F het Libanon vertegenwoordigd tijdens het Rotterdams Stadsdictee. 45 brugklassers namen deel aan deze finale.  Performer en presentator Jeroen Naaktgeboren droeg dit keer een gedicht voor.
Joud en Bisan vielen niet in de prijzen, maar bewaren een onvergetelijke herinnering aan dit taalrijke festijn net zoals hun begeleiders Alain Balistreri en Elles Deppe.

Verdrietig nieuws

Afgelopen donderdag bereikte ons het verdrietige nieuws dat op 14 februari 2024 onze collega Yelcka van Oversteeg is overleden. Yelcka was lange tijd betrokken bij het Libanon Lyceum als docent en leerlingcoördinator. Zij heeft vele leerlingen van brugklas tot eindexamen begeleid.

Yelcka was een zeer geliefde collega van ons. Haar humor, liefde voor het onderwijs en toewijding aan haar leerlingen zullen enorm worden gemist.

Namens iedereen van het Libanon Lyceum wensen wij de familie en naasten van Yelcka heel veel sterkte in deze moeilijke tijd.

Sollicitatieproject V6

Op woensdagavond 31 januari is het Sollicitatieproject in VWO 6 van start gegaan onder leiding van Elles Deppe.
De eerste 30 eindexamenkandidaten zijn naar aanleiding van hun curriculum vitae in gesprek gegaan met gastsprekers uit de economische, technische, non-profit en technische sector.
De leerlingen hebben ervaren een zakelijk gesprek te voeren over hun studiekeuze en toekomstige carrière. Daarbij werden ook waardevolle inzichten opgedaan.
Tussen de gesprekken door pitchten leerlingen voor de jury, die bestond uit Alain Balistreri, Hubert van Belois en Eveline Bart. Gedurende 1 minuut pitchten leerlingen individueel vol verve over hun kwaliteiten, eigenschappen, ambities en toekomst.
Na afloop hebben we met elkaar de avond gezellig afgesloten met een hapje en drankje.
Op dinsdagavond 6 februari start deel 2 van het project. De overige 44 eindexamenkandidaten zijn dan aan de beurt en gaan in gesprek met andere gastsprekers.
Lijkt het je leuk om te jureren? Je bent van harte welkom! Stuur even een berichtje naar dpe@llr.nl

Wiskunde Olympiade

Zoals elk jaar doet het Libanon Lyceum mee met de Wiskunde Olympiade. Sowieso alle leerlingen met wiskunde D in 4 en 5 vwo. Daarnaast alle leerlingen die een wiskundige uitdaging aan durven gaan. Het is namelijk een mooie kans om te laten zien welke wiskundige vaardigheden je bezit. Het is geen toets, dus leren hoeft niet. Het gaat er juist om dat je een (wiskundig) probleem in een korte tijd kunt oplossen. Een vaardigheid die je tijdens je leven vaker gebruikt dan je denkt.

De Wiskunde Olympiade is weliswaar geen toets, het is een wedstrijd. Bij een wedstrijd horen “winnaars”. De Wiskunde Olympiade wordt door zo’n 7000 leerlingen in heel Nederland gemaakt. De besten mogen naar een tweede ronde. Uiteindelijk doen de beste 5 leerlingen met de internationale Wiskunde Olympiade mee. Voor de leerlingen die dit jaar meedoen is dat in Australië (in 2025). Zover is het nog lang niet voor onze leerlingen. Ronde 1 is al een flinke uitdaging:

Uitdaging

Om een idee te krijgen waar onze leerlingen op puzzelen hieronder vraag 2 uit de Wiskunde Olympiade van 2023. Je kunt je antwoord controleren op de website van de Wiskunde Olympiade of door M. Heerema een bericht te sturen. Succes!

In een speelgoedwinkel zijn aan het begin van de dag 20 stickervellen (0,30 euro per stuk), 18 voetballen (3 euro per stuk), 5 knuffelberen (5 euro per stuk) en 8 waterpistolen (15 euro per stuk) op voorraad. De nieuwe kassamedewerker maakt een rommeltje van de administratie en rapporteert aan het eind van de dag over de verkoop van deze vier artikelen alleen het totaalbedrag van 75,80 euro en dat er minder voetballen zijn verkocht dan elk ander artikel.

Hoeveel knuffelberen zijn er verkocht?

1. A) 1     B) 2     C) 3     D) 4     E) 5